Stäng
  • Snabb leverans!
  • Fri frakt över 500kr
4,6 av 5 hos Trustpilot

Shimano Dura-Ace R9200

NYA DURA-ACE R9200 - EN STUDIE I VETENSKAPEN OM FART

Designat för dem som aldrig kompromissar. Shimanos premiumserie R9200 tar klivet upp till 12-delat och kommer enbart med Di2. Den nya gruppen finns med både skivbromsar och fälgbromsar, trådlösa växelreglage, snabbare växelfunktion, större kedjedrev på 54-40T och 11-34T-kassetter.
I serien ingår även en ny effektmätare, SERVO WAVE-bromsteknik samt en ny hjulfamilj för både slanglösa däck och tubdäck.

Lanseringen av nya DURA-ACE innebär inte bara utveckling av en briljant ny komponentgrupp, utan är också kulmen på en studie om fartvetenskap.

Shimano levererar nu sin snabbaste och mest exakt växlande komponentserie, expanderar innovationsarvet, och sätter samtidigt en ny måttstock för landsvägsprestanda. Varje detalj,
varje beslut och varje komponent i den nya DURA-ACE R9200-serien, är framtagen för att
leverera en snabbare, mer pålitlig och mer intuitiv åkupplevelse.

Utvecklad utifrån designkonceptet Science of Speed erbjuder den nya komponentgruppen R9200 en ultraeffektiv 12-växlad drivlina, en pålitlig och trådlös cockpit, högt förfinad ergonomi, nya aerodynamiska hjul för både slanglösa däck och tubdäck, ett förbättrat bromssystem och integrerad digital teknologi, framtagen för dem som aldrig kompromissar.

Strävan efter perfektion är inte lätt. Utvecklingsarbetet med världens främsta cyklister och utvecklare av cykelkomponenter innebär forskning, undersökning och analyser av produktprestanda i laboratoriet och på landsvägen för att inte lämna något åt slumpen i strävan efter mer vetenskap om fart.

Resultatet kan delas upp i kapitel:

Växelplattform + kontrollgränssnitt + bromssystem + drivlinesystem + hjulsystem

Låt oss ta en titt på förbättringarna inom varje kapitel:

Växelplattform: snabbaste växlingarna någonsin, absolut pålitlighet, integrerad design

Shimano har fullständigt reviderat sin Di2-plattform för att förbättra växlingshastigheten,
samtidigt som anslutningen mellan växelreglage-växlar är trådlös med garanterad absolut
tillförlitlighet.

Shimanos nya Di2-plattform innebär en förbättrad motorkonstruktion i växlarna, vilket minskar
processhastigheten, det vill säga rörelsetiden mellan motor och växelmekanismer och
transmissionens prestanda, som sammantaget levererar Shimanos snabbaste växling
någonsin. Resultatet är en tidsbesparing som mäts i delar av en sekund, men som innebär en
tidsminimering för bakväxelns funktion på 58% och en tidsminimering för framväxelns funktion
på 45%.

Absolut tillförlitlighet garanteras av en anslutning med kabel där det är rätt val. Nya kablar med
mindre diameter – SD-300 – ansluter Di2-batteriet (BT-DN300) till framväxeln (FD-R9250)
och bakväxeln (RD-R9250). Det enda interna batteriet ger en enkel laddningslösning och
säkerställer en stabil anslutning och hög arbetsspänning till växlarna, vilket bidrar till Shimanos
snabbaste växling någonsin. Absolut tillförlitlighet garanteras ytterligare av en unik chipkrets
med hög säkerhet, snabb processhastighet och låg strömförbrukning som avsevärt minskar
risken för störningar från externa enheter.

Tester visar på att batteriet BT-DN300, som förser växlarna med ström, har en livslängd på
1000 km. Växelknapparna på STI-reglagen drivs av knappcellsbatterier CR1632 som håller i
ungefär 1.5-2 år. För att ytterligare förlänga batterikapaciteten är ett fullständigt kabelanslutet
alternativ också möjligt. En helt trådad anslutning erbjuder en ökning av kapaciteten med 50%
och har praktiska fördelar för cyklister som använder nya DURA-ACE i kombination med en
elcykel.

Shimanos nya DURA-ACE-bakväxel är inte längre bara en bakväxel. Den är också punkten där
systemet laddas (ersätter Shimano:s SM-BCR2-laddare). Den tillhandahåller anslutningen till
STI-reglagen via Shimanos unika integrerade krets, ANT+-anslutningen till andra enheter från
3:e part (ersätter den trådlösa enheten EW-WU111) och den ersätter kopplingsboxen i styret
eller i ramen Junction-A (SM-RS910). Detta resulterar i att bakväxeln RD-R925 har en
integrerad design med en gömd laddport, en knapp för att ställa in Di2-systemet och LEDdioder
som indikerar Synchronized Shifting-läge, inställningsläge eller eventuella
laddningsbehov.

Kontrollgränssnitt: exceptionell ergonomi, elegant cockpit, anpassningsbar

Under de senaste åren har professionella och högpresterande cyklister börjat förändra sina
sittpositioner och åkpreferenser. Shimano arbetar tillsammans med många professionella
cyklister för att studera de här förändringarna. För klättring, spurter eller tempolopp har
Shimano balanserat komfort, utseende och aerodynamiska vinster med oöverträffad
ergonomi.

Nya 2x12-växlade, trådlösa växelreglage för hydrauliska skivbromsar (ST-R9270) kommer nu
med en förhöjd huvuddel med en svag inåtsvängd lutning och större yta mellan reglaget och
styret för mer komfort och kontroll. Detta ger cyklisten bättre grepp med pekfinger och tummen
på handgreppen och bättre 3-fingersgrepp bakom bromshandtaget, samtidigt som den ger enkel
åtkomst till växelreglagen i styrbocken. En annan förändring kommer i form av en större
förskjutning mellan Di2-knapparna på STI-reglaget, som innebär en bättre åtskillnad mellan
knapparna för upp- och nedväxling, särskilt med handskar eller blöta fingar.

Växelreglagen fungerar med en trådlös anslutning. Det här medger en enkel installationsprocess
och att det inte längre krävs hål i ramen och styret för växelkablar. Tillsammans med intern
dragning av bromsslangar, lägger de grunden för en elegant och snygg cockpit.

Kabelportar kan användas vid installationen av minimerade satellitväxelknappar. Shimanos
spurt-(SW-R801-S) eller klätterväxelreglage (SW-R801-T) kan användas med en fästklämma
eller monteras integrerat i styren med ett särskilt urtag, som exempelvis det nya PRO Vibe Evo.
Dessa nya mer kompakta satellitväxelreglage monteras antingen till styrbocken med en 100mm
kabel (SW-RS801-S) eller till styrtoppen med en 260 mm Di2-kabel (SW-RS801-T).

Kontrollgränssnittet erbjuder naturligtvis en del praktiska alternativ för anpassning, tack vare
en uppdaterad E-TUBE-app som nu är kompatibel med DURA-ACE R9200-serien. Som hos
tidigare versioner, tillåter E-TUBE Project version 4.0.0 användaren att enkelt ställa in
preferenser som exempelvis Synchronized- eller Semi-Synchro-växling, Multi-Shift,
växlingshastighet och att anpassa STI-reglagens växelknappar på stående fot. Dessutom kan
anslutningar med cykeldatorer från tredje part ställas in för att visa Di2-information.

Drivlinesystem: optimerade drivlinekomponenter, snabb och ryckfri växling, integrerad effektmätare

Tävlingsinriktade landsvägscyklister försöker ta sig från A till B på det snabbaste och mest
effektiva sättet. Med den enkla insikten har Shimano optimerat utväxlingar, växelfunktion och
effektmätare för att lägga en ny måttstock för prestanda, med en förbättring av
växlingshastigheten för bakväxeln med 58% och av växlingshastigheten för framväxeln med
45%.

Den nya 12-växlade HYPERGLIDE+-kassetten behåller den högsta 11T-utväxlingen, men har
optimerats med en översyn i det ideala utväxlingsspannet mellan det 6:e, 7:e och 8:e
kugghjulet för att bibehålla Shimanos kännetecken: en mjuk och konsekvent stegning mellan
utväxlingarna.

Kombinera det med snabb och stötfri växling, tack vare den genomtänkta profilen med
ramper hos kassetten, vilket ger mjuka växlingar också under kraftig belastning, oavsett om du
växlar uppför eller nedför kassetten.

Resultatet är att det inte längre finns något behov av att ta det lugnt under en acceleration eller
att synka in ett lugnt tramptag med dina växlingar. Cyklister kan nu ge allt och växla ännu
snabbare, med behagligare kadens och bättre hastighetsövergångar tack vare DURA-ACEkassetter
med HYPERGLIDE+-teknik.

Totalt finns det två DURA-ACE Hyperglide+-kassettalternativ: 11-30T och en ny DURA-ACE 11-
34T-kassett för branta klättringar. Kassetterna kommer med ett nytt splinemönster för
montering, som också är bakåtkompatibelt med DURA-ACE R9100 11-delade frihjulsbody, vilket
innebär att nya DURA-ACE R9200-komponenter kan användas med hjul från den förra
generationen R9100.

Såväl som den nya större DURA-ACE-kassetten (11-34T) passar för mer moderna sätt att tävla,
erbjuder ett nytt större kedjedrevsalternativ på 54-40T högre effektivitet för transmissionen än
mindre kedjedrev, och hjälper professionella cyklister att svara på de allt högre hastigheterna.

De bägge växlarnas förbättrade växlingshastighet har redan nämnts, men det finns mer att säga
om dem. Växlingar genomförs nu av en mindre, nättare och lättare Di2-framväxel (FD-R9250)
och en mer avancerad SHIMANO SHADOW RD-bakväxel (RD-R9250). Framväxeln har en 33%
mindre frontarea, kommer med en viktminskning ner till 96 gram och erbjuder en kapacitet för
stora kedjedrev upp till 50-55T.

Drivlinesystemet är naturligtvis inte komplett utan vevpartiet. Två utföranden finns tillgängliga:
med integrerad effektmätare (FC-R9200-P) och utan effektmätare (FC-R9200), naturligtvis
i många olika storleksspecifikationer. Båda versionerna bygger på HOLLOWTECH II- teknik och
kommer i antingen 50-34T, 52-36T eller en ny kedjedrevskombination på 54-40T, i
vevarmslängder från 160 till 177.5 mm och med en Q-faktor på 148 mm. Versionen med
effektmätare överför data med Bluetooth- och ANT+-teknik. Den erbjuder mer än 300+
timmars åktid mellan laddningar och kommer med en förbättrad noggrannhet på 1.5%.

DURA-ACE R9200-vevpartiet är komplett med samma 12-delade kedja som används hos
Shimanos XTR M9100, vilket förenklar lagerhållningen för såväl återförsäljare som cyklister.

Bromssystem: mest exakta kontrollen någonsin, tystare system, underhållsvänlig

Fart betyder inte mycket utan förmågan att kontrollera den. Tävlingar kan avgöras i kurvorna,
vilket innebär att en förbättrad bromsförmåga kan vara skillnaden mellan en plats på podiet och
besvikelse.

Shimanos nya DURA-ACE-bromskomponenter erbjuder mer exakt bromskontroll under den
snävare, snabbare och mer aggressiva kurvtagningen som sker i moderna landsvägstävlingar.
Med tillägget av SERVO WAVE-teknologi hos bromsreglagen - hämtad från Shimanos
bromssystem för MTB och gravel – får cyklisten nu en kortare Free Stroke, vilket innebär en mer
omedelbar kontakt mellan bromsbelägg och bromsskiva. Tekniken tillåter både mer fjäderlätt
bromsning såväl som finare bromsmodulation, vilket resulterar i högre hastigheter genom
kurvor och mer självförtroende i tekniska situationer.

Dessutom har bromsljud reducerats genom 10% bredare marginal mellan bromsbelägg och
bromsskiva och ett byte till Shimanos RT-MT800-bromsskivor. Resultatet är ett tystare
system, tack vare mindre värmedeformation av bromsskivan och mindre tillfällig interferens
mellan bromsbelägg och bromsskiva.

Bromsunderhållet har förenklats. Nu är det möjligt att lufta bromsarna utan att montera av oket
(BR-R9270) från ramen, tack vare en separat luftningsport och ventilskruv. En ny tratt och
luftningsdistans hjälper också till att förbättra luftningsprocessen.

Hjulsystem: aerodynamik, drivstyvhet och lägre vikt

Det sista fundamentet i fartvetenskapen är hjulen, den slutliga punkten där cyklistens
ansträngning omvandlas till fart. Shimano har designat om sitt hjulutbud med en balans mellan
tre faktorer: reducering av luftmotstånd utan att offra kontroll, styvhet tack vare ett nytt
DIRECT ENGAGEMENT-nav och lättare konstruktion. Dessa principer utgör grunden för våra
kolfiberhjul som finns för både slanglösa däck och tubdäck och som överstiger dagens
standarder.

Tre fälghöjdsprofiler erbjuder olika prestandafördelar för olika cyklister.

  • C36 (WH-R9270-C36-TL) är designade för klättring och det lättaste hjulalternativet.
  • C50 (WH-R9270-C50-TL) är ett allsidigt hjul med en mycket bra balans mellan luftmotstånd, drivstyvhet och styvhet i sidled, periferi, totalvikt och kontrollförmåga.
  • C60 (WH-R9270-C60-HR-TL) är det mest aerodynamiska hjulet med High Rigidity-teknik
    för spurter och cykling i hög fart. Hjulets fokus ligger på att ge fördelar I kategorierna
    luftmotstånd, styvhet i sidled och drivstyvhet.

Framhjulen C36 och C50 erbjuder ett standardiserat 1:1-ekermönster med dubbelreducerade
ekrar på 2.0-1.5-2.0 mm för reducerad vikt. Bakhjulen har 2:1 Optbal-ekring. C60 High Rigidityhjulet
erbjuder ett 2:1-ekermönster fram och bak med tjockare ekrar på 2.0-1.8-2.0 mm för
högre styvhet och optimerad kraftöverföring.

Minskat luftmotstånd var ett viktigt mål och nya C50 utmärker sig särskilt på det området. I en
tävlingssituation för det med sig en reducering av luftmotståndet på 5.1W jämfört med det
slanglösa hjulet C40-TL ur DURA-ACE R9100-serien och en minskning på 1W jämfört med
tubhjulet R9100 C60-TU, samtidigt som den erbjuder andra mångsidiga fördelar som vikt och
kontrollförmåga.

Drivstyvhet har förstärkts för att öka den direkta trampkänslan under acceleration. Detta uppnås genom ett nav med DIRECT ENGAGEMENT-teknik som bygger på ett system med två sammankopplade ytor istället för fjädrande klackar och spärrhakar. Det resulterar i en ökning av
drivstyvheten på 63% mellan det nya R9200 C50-TL och det föregående hjulet R9100 C40-TL,
tillsammans med en viktminskning på 45g i frinavet.

Varje gram är viktigt när det kommer till roterande massa, så fälgarna hos de nya hjulen har
också genomgått en stor viktminskning. Ett par av de nya WH-R9270-C50-TL-hjulen tappar
161g jämfört med de förra WH-R9170-C40-TL-hjulen.

DURA-ACE R9200: för dem som aldrig kompromissar

Shimanos studier i fartvetenskap har tagit utvecklingen av landsvägskomponenter till en helt ny
nivå. Omdesignade DURA-ACE-reglage, bromsok, hjul, växlar, kassetter och vevpartier plus nya
Di2 EW-SD300-kablar och batterier, med bromsskivor, axlar, vevlager och kedjor som hämtats
från andra delar av Shimanos modellutbud, ger gott om bevis för att Shimano inte lämnar något
åt slumpen I strävan efter morgondagens fart - idag. Men ta inte vårt ord för det. Prova dem
själv. Biketown kommer börja få in Dura-Ace och Ultegra produkterna från oktober 2021.

Gå med i vårt nyhetsbrev och ta del av kampanjer och de senaste nyheterna med massor av inspiration.

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan
  • Fri frakt över 500kr!